Witaj! Anonymous

Arkusze uprawy

Arkusze uprawy

Postprzez Mery » 12 lut 2013, o 17:15



I Cymbidium. [hybrydy]
II Phalaenopsis [hybrydy i nie tylko hybrydy]


Cymbidium. [hybrydy]


Obrazek
Fot. Izzy

Cymbidia są ładnymi roślinami. Są one bardzo dekoracyjne.

Storczyk ten pochodzi z klimatu chłodnego. Konieczne jest więc zapewnienie mu odpowiednich warunków w mieszkaniu, aby dobrze się rozwijał i zakwitł.
Cymbidium ma długie liście i dosyć sztywne pędy kwiatowe, na których pojawiają się kwiaty różnej wielkości i koloru [zależnie od odmiany]. Kwiaty są jędrne, „ woskowe” , często pachną.

Warunki uprawy:

Światło.


Cymbidia potrzebują bardzo dużo światła. Najlepsze jest okno południowe, wschodnie lub zachodnie. Ale w lecie światło musi być rozproszone np. przez firankę. Jeżeli przenosimy storczyka na okres lata do ogrodu lub na balkon musimy go ustawić pod drzewem lub osłonić, aby światło było filtrowane np. przez liście.

Temperatura:

Konieczne do wymuszenia kwitnienia jest wystawianie rośliny na balkon lub do ogrodu na okres: [V –X włącznie]. Ważne jest by różnica temperatury między dniem i nocą była znaczna. Cymbidia znoszą spadki temperatury nawet w pobliże 1 stopnia C. Mieszańce znoszą nawet przygruntowe przymrozki. Przechłodzenie nocne jest ważne dla wytworzenia pędów kwiatowych.
Jeżeli nie zapewnimy roślinie niskich temperatur w nocy, nie zakwitnie ona.


Obrazek
Fot . izzy – pęd i dwa pędy
Pęd kwiatostanowy jest obły - walcowaty i stożkowy .


Obrazek
Fot. Hesia_wwy, izzy, - przyrosty
Nowy przyrost - jest płaski, ma szpiczasty czubek i szybko pojawiające się "piętra" międzywęźli.
Po przeniesieniu storczyka do domu, musimy mu zapewnić jasne i bardzo chłodne pomieszczenie. Jest to kolejny warunek potrzebny do uzyskania kwitnienia i utrzymania kwiatów.

Wilgotność powietrza.

Storczyk lubi powietrze o wilgotności około 50 %. Ale dobrze znosi też mniejszą wilgotność, jaka ma miejsce w naszych mieszkaniach. Zwiększyć wilgotność można stawiając roślinę na podstawku nad wodą lub mokrym keramzytem. Można też zamgławiać roślinę rano najlepiej wodą pozbawioną soli mineralnych np. deszczówką. Nie wolno zamgławiać wodą z kranu. Woda taka pozostawia w kącikach liści złogi minerałów, które są szkodliwe dla rośliny. Ważne jest robienie „prysznica” storczykowi aby utrudnić życie przędziorkom. One nie znoszą wilgotnego powietrza i nie namnażają się wtedy. Jeżeli jednak szkodniki ponownie pojawiają się trzeba koniecznie zastosować preparat przeciw przędziorkom i wciornastkom [bo i one lubią żerować na storczyku].
viewtopic.php?f=60&t=561
Nie należy jednak moczyć młodych pędów kwiatowych.
Pomieszczenie należy często wietrzyć.

Nawadnianie.

Podczas okresu wegetacji należy storczyka systematycznie nawadniać.
Znacznie mniej potrzebuje on wody w okresie zimy. Stoi w chłodnym pomieszczeniu i podłoże mu nie przesycha tak szybko.
Podlewanie zwiększamy w okresie kwitnienia, potem znowu znacznie ograniczamy.

Nawożenie.

Cymbidia są roślinami żarłocznymi. Od III do IX nawozimy je co tydzień stosując nawóz do kwiatów doniczkowych, zrównoważony. Nawóz zrównoważony to taki, który zawiera takie same ilości N , P, K [Stosujemy wtedy ½ dawki].
Można zastosować nawóz do storczyków. Wtedy dawka jest pełna, bo jest to nawóz słabszy.
W zimie, do lutego, stosujemy nawóz o zmniejszonej zawartości azotu [ raz w miesiącu].

Kwitnienie.

Obrazek

Kwiaty są różnej wielkości [zależnie od odmiany]. Są one jędrne, „ woskowe” , często pachną. Kwiaty Cymbidium są dosyć trwale. Długo utrzymują się na roślinie. Są też trwałe po ścięciu i wstawieniu do flakonu.
Po przekwitnięciu kwiatów , pęd kwiatowy należy uciąć nisko. Uważać trzeba, aby nie uszkodzić pseudobulwy lub liści.
Pseudobulwa wydaje najczęściej jeden pęd kwiatowy. Potem nie jest już aktywna. W drugim roku zrzuca liście. Ale jest magazynem składników odżywczych i wody dla młodych rozwijających się przyrostów. [Nie należy ich usuwać, jeżeli nie jest to konieczne.]

Podłoże.

Podłoże musi być przepuszczalne, łatwo odprowadzające wodę. Musi jednak zawierać składniki utrzymujące część wody.
Torf wysoki + drobna kora sosny i jodły – 70% , 30% - rozłożona ziemia z liści dębowych i bukowych, mech torfowiec, węgiel drzewny, perlit. Do podłoża można dodać wysuszony obornik, zmielony na pył lub wiórki rogowe.
Na dno doniczki dajemy drenaż [ 1/4 ] . Potem korzenie obsypujemy wilgotnym podłożem. Przez 6-8 dni zraszamy. Potem wznawiamy podlewanie.


Przesadzanie.

Obrazek
Fot. Mariusz3357 –zdrowe korzenie

Jeżeli nie jest konieczne przesadzanie , nie przesadzamy. Przesadzamy gdy korzenie wyrastają ponad doniczkę. Usuwamy wtedy stare podłoże delikatnie, by nie uszkodzić korzeni. Wycinamy korzenie puste, martwe.
Jeżeli uznamy, że należy Cymbidium podzielić, robimy to po zakończeniu kwitnienia, gdy roślina jest w aktywnym okresie wzrostu i wypuszcza nowe przyrosty. Jest to najczęściej okres od później wiosny do lata.
Nie należy storczyka dzielić na małe kawałki. Storczyk lepiej się aklimatyzuje w nowym podłożu gdy składa się z 4 dorodnych pseudobulw i kilku młodych. Łatwiej też zakwita. Rany po cięciu zasypujemy węglem drzewnym.
Nowa doniczka powinna być większa o dwa rozmiary, bo Cymbidia wytwarzają dużo korzeni. Roślina powinna rosnąć w nowej doniczce kolejne dwa lata. Przy przesadzaniu należy usunąć stare, bezlistne pseudobulwy, nie wycinając ich jednak ze środka bryły korzeniowej, bo to osłabiłoby roślinę.

Ochrona.

Narzędzia potrzebne do cięcia trzeba przed użyciem sterylizować np. przez zanurzenie w alkoholu, lub opalić w płomieniu.
Po przyniesieniu z ogrodu, trzeba sprawdzić ,czy na liściach nie ma szkodników [ przędziorki, wciornastki]. Proponuję też opryskać preparatem : Saprol w słoneczny dzień w cieniu. Zabezpieczy on, pędy kwiatowe, przed chorobą grzybową.

Obrazek
Fot . asiaj 2001,Mariusz3357

Korzenie uległy zniszczeniu, bo storczyk stał w osłonce w której zatrzymywała się woda.
W takim wypadku konieczne jest usunięcie zniszczonych korzeni , użycie preparatów chemicznych i bardzo często reanimacja rośliny.

Cykl uprawy Cymbidium.

W III i IV – dużo wody, 1/2 zalecanej dawki nawozu [N20,P 20,K 20].
Od 15 V, VI, VII też dużo wody i ½ zalecanej dawki nawozu co tydzień z przewagą [N- azotu.] Można stosować przemiennie podlewanie i nawożenie dolistne. Wynosimy na balkon lub do ogrodu.[ Rano może być w pełnym słońcu.] Na wilgotnym keramzycie.
VIII ograniczyć podlewanie.
IX, 15 X przepłukać podłoże. Zaczyna się 6 tygodni spoczynku. [chłodno, sucho, bez nawozu].
Po 15 X opryskać roztworem preparatu Saprol. Sprawdzić czy nie ma szkodników. Przenieść do mieszkania. Postawić na okno południowe i utrzymywać chłodno [10 – 15 stopni C] . Ustawić na keramzycie. [Może stać na parapecie, przy szybie. Tam jest chłodniej.] Ostrożnie wznowić podlewanie, zwiększając stopniowo dawki wody i nawozu [N 10, P 30, K 20]. Wietrzyć pomieszczenie. [nie moczyć pędów kwiatowych.]
Zimą po kwitnieniu, podlewać skąpo i delikatnie nawozić, dbając by podłoże nie zaschło. Nawozić [raz w miesiącu].
.
Uwaga.!

Są Cymbidia kwitnące w lecie . Dla nich cykl uprawy musi być przesunięty.

Choroby:

Antraknoza .
Fytoftoroza.
Wirus mozaiki cymbidium.
Wirus plamistości pierścieniowej .
Odontoglosum mozaiki tytoniu.. .. .. ..

Opracowała Maria Majchrzak -Mery
Ostatnio edytowano 28 lut 2014, o 13:32 przez Mery, łącznie edytowano 1 raz
Pozdrawiam Marysia.

Dlaczego ja Ciebie lubię?
Za samo Twoje istnienie,
tak bardzo ja lubię Ciebie!


Nie zezwalam na kopiowanie,przetwarzanie i rozpowszechnianie moich zdjęć i tekstów bez mojej zgody.
Avatar użytkownika
Mery
Mistrz
Mistrz
 
Posty: 794
Dołączył(a): 13 lip 2012, o 18:08
Lokalizacja: Opolszczyzna

Re: Arkusze uprawy

Postprzez Mery » 6 sty 2014, o 18:35

Phalaenopsis [hybrydy i nie tylko hybrydy]

Obrazek

Wszystkie Phalaenopsis na tym zdjęciu są dorosłe, jednak jedne są malutkie inne duże i takie już pozostaną.


Phalaenopsis są storczykami botanicznymi i hybrydami. Hybrydy zostały „ wytworzone’ przez człowieka w wyniku krzyżowania storczyków botanicznych. Producenci dobierali do krzyżówek takie storczyki które będą ładne, które będą mogły rosnąć w warunkach parapetowych , wiec w naszych mieszkaniach. Chodziło też o to by kwitły długo i cieszyły kupujących je jak najdłużej swoimi kwiatami.
W wyniku tej działalności człowieka, na wczesnym etapie [ laboratoryjnym ] otrzymano wiele pięknych okazów różniących się kwiatami, wielkością i nawet długością kwitnienia. Bywają takie okazy, które kwitną nawet po 9 miesięcy.
Identyfikacja tych storczyków nie jest możliwa ze względu na kolejne krzyżowanie. Należy się cieszyć takimi jak są nie szukając jakich przodków użyto do krzyżówki.


Obrazek

Kwiatki mają wielkość: 3 cm, 4 cm, 5 cm,


Obrazek

Kwiatki mają wielkość: 6 cm, 7 cm, 8 cm,


Obrazek

Kwiatki maja wielkość: 9 cm, 10 cm, 11 cm

Phalaenopsis mają liście mięsiste i grube o jajowatym kształcie. Liście mogą mieć różną wielkość i więcej lub mniej wydłużony kształt Zależy to od przodków danej rośliny.


Obrazek

Liście małe , zaokrąglone lub wydłużone.


Obrazek

Liście średniej wielkości, czasem z wzorkiem.


Obrazek

Liście wydłużone.

Wśród moich Phalaenopsis była roślina o liściach po 50cm długości. Oddałam ją do O B.

Liście układają się naprzemiennie tworząc główny pęd rośliny. Przyrastają tylko w górę więc mają wzrost monopodialny..
Storczyk ten ma przeważnie 4 – 6 liści ( jeden mój ma 10 liści), w których gromadzi wodę i substancje odżywcze.
Każdego roku roślina może wymieniać 2 liście, odrzucając najstarsze a wytwarzając kolejno nowe. Liście najstarsze żółkną stopniowo od końca nie od trzonu rośliny, a po zasuszeniu się , same odpadają. Roślina w ten sposób ściągnie z nich zmagazynowane tam substancje , które służą jej do budowy kolejnych tkanek : liści, korzeni i pędów kwiatowych.
Pędy kwiatostanowe wyrastają miedzy liśćmi kolejno coraz wyżej w następnych latach. Czasem jest to jeden pęd, czasem więcej , pojedyncze lub rozgałęzione. Zależy to od kondycji storczyka i od jego cech genetycznych. Liczba kwiatów i ich wielkość też jest od tego uzależniona. Jednak jak kupujemy roślinę silną, obficie kwitnącą, mamy szanse by ponowne kwitnienie było podobne.


Warunki uprawy:
W swoim naturalnym środowisku w Azji: Malezji i Indonezji, oraz północnej Australii jest epifitem porastającym gałęzie i pnie drzew. W naszych mieszkaniach najczęściej rośnie w przeźroczystych doniczkach co umożliwia dostęp światła do korzeni i dzięki temu możliwy jest proces asymilacji . [Nawodnione korzenie są zielone.]
Storczyki te u nas uprawiane są w podłożu dla epifitów w doniczkach. Czasem uprawiane są na kawałku kory, na podkładkach lub w innym podłożu….….


Obrazek

Uprawa w doniczkach.



.. .. .. .. .. Obrazek

Uprawa na korze metodą knotowo - podsiąkową.

Dzięki uprzejmości Pani Ewy zaprezentuję uprawę na podkładce .


.. .. .. .. .. Obrazek

Takie dziwne korzenie ma Phalaenopsis pantherina, Phalaenopsis honghenensis: Epiphytic plant, miniature. Jest ich znacznie więcej .
Hybrydy mają korzenie podobne, są one jednak mniej guzkowate.

Storczyki te przez pewien okres w roku są bez liści a ich korzenie ciemnozielone asymilują ( zachodzą w nich procesy fotosyntezy) co pozwala roślinie wytworzyć liście, nowe korzenie i potem zakwitnąć..
Te korzenie są jedyną ozdobą storczyka przez część roku.


Światło.
W naturalnym środowisku Phalaenopsis rośnie w rozproszonym świetle jakie przenika przez korony drzew.
Nadmierne nasłonecznienie naszych storczyków na parapecie wywołuje u nich lekko bordowe przebarwienia liści . Jest to granica po przekroczeniu której może nastąpić poparzenie liści- zmiana nieodwracalna. Powstaje wtedy plama a następnie tkanka może zasychać lub przy silnym poparzeniu całej rośliny zaczyna ona gnić.

Storczyki te uprawiane na parapecie z wystawą na południe , potrzebują od kwietnia do września sztucznego cieniowania.
Cieniować można żaluzją lub cieniutką , gęsta firanką. Można też odstawić storczyki przynajmniej 1 m od okna , jeżeli nie mamy w nich firanek. Liście Phalaenopsis nie mogą się silnie nagrzewać od słońca. ( grozi to poparzeniem storczyka)

Jeżeli roślina nie ma dostatecznej ilości światła zahamowany jest proces kwitnienia a liście jej stają się ciemno zielone i coraz dłuższe. [Chociaż czasem mamy takiego storczyka o liściach wąskich i długich i jest on taki od początku - jest to wtedy jego cecha genetyczna.]


Obrazek

Mała ilość światła powoduje opadanie pączków i rośnięcie ciemnych , nadmiernie wydłużonych liści.


Temperatura.
Do wyhodowania hybrydy Phalaenopsis , dobierane są takie rośliny by otrzymać okazy dobrze znoszące warunki naszych mieszkań.
Zdrowe rośliny mają znaczną tolerancje na temperaturę. Potrzebują one 16 o C – 18 o C w nocy, ale znoszą też 14 o C. Natomiast w dzień 20 o C - 25 o C, a nawet znoszą do 33 o C. Ważne jest by temperatura w nocy była nieco niższa niż ta panująca w dzień.
Są to storczyki dosyć tolerancyjne.


Wilgotność powietrza.
Dla dobrego rozwoju Phalaenopsis ważna jest odpowiednia wilgotność powietrza. Jeżeli powietrze jest suche i temperatura powietrza jest wysoka , wyrastające nad podłoże korzenie wysychają , trącą jędrność, stają się kruche.
Aby temu zapobiec należy stawiać storczyki w grupach i stawiać je nad mokrym keramzytem lub nad szerokim naczyniem z wodą.


Obrazek

Stawianie w grupach dla poprawienia mikroklimatu.


Obrazek

Stawianie nad mokrym keramzytem lub nad wodą.

Ważny jest też ruch powietrza wokół rośliny . W lecie zapewnia to uchylone okno a nawet można storczyki wystawić na balkon , dbając jednak o to by nie zostały one poparzone przez promienie słońca. Jeżeli są na parapecie, okno powinno być uchylone ale nie mogą one stać w przeciągu..


Nawadnianie.
Najbezpieczniej jest nawadniać Phalaenopsis gdy korzenie widziane przez doniczkę stają się szare.[Gdy są zielone , roślina nie wymaga jeszcze nawadniania.]
Phalaenopsis może mieć ciągle lekko wilgotne podłoże, ale konieczne jest by było ono przewiewne, więc by nie zawierało miałkich części, nadmiaru mchu lub gąbki zatrzymujących zbyt długo wodę.
Najlepszą wodą do podlewania jest woda deszczowa [przewodność na poziomie ok. 20-40 μS], lub woda pośniegowa. Jest ona miękka. Woda do podlewania powinna mieć temperaturę pokojową, lub może być nieco cieplejsza
Bardzo dobra jest woda z filtra odwróconej osmozy lub woda destylowana. Jednak do wody destylowanej dodajemy co kilka „podlewań” trochę wody z kranu (ok. 10%)..…….



Obrazek

Dwa sposoby nawadniania : przelewanie wody i namaczanie.


Nawożenie.
Storczyki powinny być nawożone. Jednak nadmierne nawożenie storczyków zahamowuje proces kwitnienia. Dla rozwoju storczyków lepiej jest by były one „troszkę głodne”. Proponuję połowę dawki zalecanej przez producenta przez trzy nawadniania a czwarte nawodnienie tylko czystą wodą by przepłukać podłoże.
Nawozy trzeba zmieniać stosownie do fazy rozwoju rośliny.

Nawozy z przewagą azotu[N]stosujemy gdy roślina wznawia rośnięcie. Bo azot wspomaga wzrost rośliny.
Nawozy z przewagą fosforu [P] i potasu [K]stosujemy gdy roślina zaczyna wypuszczać pęd kwiatowy i przez cały okres kwitnienia. Potas [K] odpowiada za kwitnienie, fosfor [P] za trwałość, obfitość i wybarwienie kwiatów i rozwój korzeni. Są też nawozy zrównoważone w których przy N i P,K jest taka sama cyfra. Te nawozy stosujemy gdy roślina nie ma wyraźnych objawów rośnięcia i nie kwitnie w tym czasie.


Kwitnienie.
Phalaenopsis nie ma wyraźnego okresu kwitnienia . Najczęściej kwitnie w jesieni , zimie i na wiosnę, co wcale nie znaczy, że nie może kwitnąć w lecie.
Wytworzone pędy kwiatowe pokrywane są stopniowo pięknymi kwiatami , które rozwijają się stopniowo. Roślina ma wiec piękne kwiaty starsze, młodziutkie i nawet pączki. Możliwe jest przyrastanie pędu kwiatowego na końcu lub wytwarzanie rozgałęzień.


Obrazek

Powtarzające się kwitnienie na pędzie . Kwitnienie na odgałęzieniu po cieciu . Kwitnienie na pędzie dwukrotnie wytwarzającym odgałęzienie po cieciu.

Jeżeli pęd uschnie należy go odciąć. Gdy nie usycha , może przedłużyć się i wznowić kwitnienie.


Podłoże.
Podłoże można kupić gotowe. Trzeba jednak zwrócić uwagę na jego skład.
Dobre podłoże powinno zawierać:
Kora sosnowa 30%, kora jodły 20%,mech torfowiec 10%,.
Pozostałe składniki: wysuszone liście buka, włókna torfu wysokiego, rozdrobniony styropian,.
[Można dodać wiórki rogowe w małej ilości.]


Przesadzanie.
Po zakupieniu rośliny dobrze jest wyjąć ją z doniczki i dokładnie pooglądać stan korzeni i czy nie ma tam zwiniętego mchu. Jeżeli jest taki ściśnięty zwitek mchu, należy go usunąć.

Storczyka przesadzamy najczęściej co 2-3 lata jak zauważymy , że podłoże jest już rozłożone lub gdy utrzymuje się ono bardzo długo wilgotne.
W czasie przesadzania usuwamy wszystkie luźne kawałki podłoża, nie odrywamy jednak kory do której przyrosły korzenie.
Jeżeli w podłożu widzimy kawałki gąbki lub zwinięty ciasno mech , proponuję jednak to wyskubać. Taki zwitek mchu pozostał w bryle po bardzo wczesnym okresie uprawy, kiedy jako malutka roślina, była uprawiana metodą podsiąkową. Teraz przy nawadnianiu ten mech czy duża ilość gąbki utrzymuje nadmierną wilgoć w środku bryły, a to doprowadza do gnicia korzeni.
Korzenie należy opłukać.


Obrazek

Zdrowe korzenie

Usuwamy wszystkie miękkie , gnijące korzenie. Można pozostawić taką nitkę która jest wewnątrz korzenia ( walec osiowy ) .
Roślina ma prawo stracić 2-3 korzenie . Jeżeli jest duży ubytek korzeni, proponuję zastosować namoczenie pozostałych korzeni w roztworze preparatu Topsin. Zabezpieczy to pozostałe korzenie przed ewentualnym zakażeniem od tych które już zgniły.


Obrazek

Uszkodzone korzenie


Dla Phalaenopsis najlepsza jest doniczka przeźroczysta bo jej korzenie asymilują gdy jest do nich dostęp światła. Doniczka powinna być tej samej wielkości lub o jeden rozmiar większa.
Na dno doniczki wsypujemy drenaż, układamy korzenie i obsypujemy je świeżym podłożem stukając ciągle doniczką o blat stołu by podłoże zapełniało luki miedzy korzeniami.
Storczyka stawiamy w jasnym miejscu ale nie w bardzo nasłonecznionym. Nie nawadniamy przez 10-14 dni by ewentualne rany na korzeniach zagoiły się.


Rozmnażanie.
Phalaenopsis nie może być dzielona przez podział bo ma ona wzrost monopodialny.
Czasem na pędzie kwiatowym zamiast kwiatów pojawia się młoda roślinka –keiki. Czasem takie keiki pojawia się u podstawy rośliny matecznej , jest to basal keiki. Są to sadzonki z których w krótkim czasie można wyhodować dorosłą roślinę o identycznych cechach jakie ma roślina mateczna.


Obrazek

Keiki na pędzie kwiatostanowym


Obrazek

Basal keiki


U Phalaenopsis equestris pojawianie się keiki jest zjawiskiem normalnym . Jednak u większości falenopsisów wyrastanie keiki może wskazywać na uszkodzenie korzeni.

Dla zobrazowania zamieszczam zdjęcie Phalaenopsis equestris.

Obrazek
Storczyk ten ma równocześnie (1)nowe pędy z pączkami , kwiatami,(2) pędy przedłużające kwitnienie, (3) pędy z keiki i (4) pędy do wycięcia, które już uschły.
U tej Phalaenopsis nigdy nie skracamy pędów żywych.


Ochrona.
Phalaenopsis, podobnie jak inne storczyki odwiedzana jest przez szkodniki . One uszkadzając liście.. otwierają wrota do zasiedlenia się grzybów, bakterii i wirusów. Szkodniki wysysają też z roślin soki. W związku z tym konieczna jest obserwacja rośliny i wczesne podjęcie walki ze szkodnikami.
Najczęściej spotykane szkodniki to przędziorki, wciornastki, mszyce, tarczniki i wełnowce. W podłożu bytują też wciornastki i larwy ziemiórki.
Czasami na roślinach pojawia się rosa miodowa. Są to drobne, lepkie kropelki gęstej cieczy. Na pędach kwiatostanowych może to być wabik dla owadów zapylających storczyka. Na liściach, może świadczyć o występowaniu zjawiska zwanego gutacją. Jednak bardzo często , jest dowodem żerowania jakiegoś ssącego szkodnika.
Nową roślinę należy bardzo dokładnie oglądać przez jakiś czas, a w przypadku rozpoznania któregoś z wymienionych owadów, rozpocząć walkę z niechcianym gościem.

Innym problemem jest nadmierne nawadnianie storczyka lub stosowanie ciasnych osłonek . Powietrze nie dochodzi do korzeni a to sprzyja rozwojowi chorób grzybowych w bryle korzeniowej.
Storczyki z uszkodzonymi korzeniami często ratują gatunek wydając keiki . Czasem ich liście tracą jędrność co odbierane jest przez właściciela jako brak wody. Wiotczenie liści powoduje podlewanie, a to jeszcze pogarsza stan storczyka.


Choroby:
Najczęściej Phalaenopsis choruje z powodu przelania podłoża lub zalanie stożka wzrostu rośliny.
Niska temperatura, nadmiar wody i brak ruchu powietrza, mało światła najczęściej doprowadzają do rozwoju chorób.

U Phalaenopsis może to być to np. zgnilizna bakteryjna - bakterioza, mokra zgnilizna. - ( choroby bakteryjne).
Choroby grzybowe: antraknoza, septorioza, czarna zgnilizna liści - fuzarioza.
Choroby wirusowe są trudne do zdiagnozowania bez badań laboratoryjnych. (Są one nieuleczalne.)
Uszkodzeniu ulegają też liście z powodu nadmiernego nasłonecznienia .

Rozpoznawanie chorób w warunkach domowych jest bardzo trudne. Bez badań laboratoryjnych można jedynie przypuszczać z którą chorobą mamy do czynienia.
Rozpoznanie i leczenie chorób zwykle wymaga konsultacji i polega na wyciąganiu wniosków z wywiadu i oględzin rośliny.


Uwaga.!
Powyższe zagadnienia szerzej omówione są na stronie: viewforum.php?f=60

Dodam jeszcze:

Korzeń czy pęd kwiatowy

Bardzo często zadawane jest pytanie przez początkujących, : Co mi tam wyrasta pęd, cy korzeń?
Zamieszczę przykładowe zdjecia dla porównania . Porównując ze swoim storczykiem , można się łatwo zorientować co nam zaczyna rosnąć.

Obrazek

Na obu zdjęciach widzimy rosnący pęd. Oba różnią się kolorem, bo storczyki kwitną kwiatami o innej barwie.

Obrazek

Tu widzimy pęd i korzeń , rosnące równocześnie.



Opracowała Maria Majchrzak -Mery
Pozdrawiam Marysia.

Dlaczego ja Ciebie lubię?
Za samo Twoje istnienie,
tak bardzo ja lubię Ciebie!


Nie zezwalam na kopiowanie,przetwarzanie i rozpowszechnianie moich zdjęć i tekstów bez mojej zgody.
Avatar użytkownika
Mery
Mistrz
Mistrz
 
Posty: 794
Dołączył(a): 13 lip 2012, o 18:08
Lokalizacja: Opolszczyzna


Powrót do Porady Mery

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Bing [Bot] i 2 gości